Parę dni temu gruchnęła wieść, że wyreżyserowana przez Marcina Polara opowieść o jaskini Hardej w Tatrach zakwalifikowała się do konkursu krótkometrażówek najważniejszego amerykańskiego festiwalu kina niezależnego Sundance (LINK). To jeden z ledwie dwóch polskich tytułów wybranych spośród prawie 10 tysięcy zgłoszonych przez twórców z całego świata.
“Harda niesie za sobą wiele znaczeń: niepokorna, złośliwa, odporna, nieugięta, mocna, wytrzymała, chłodna, twarda. Nie bez powodu bohater filmu nazwał tak swoje odkrycie – miejsce, któremu stawia czoła i którego wszystkie te cechy może odczuć namacalnie i dosłownie na własnej skórze. Pobudza ono jego wyobraźnię i popycha go naprzód w nieokrzesany i obsesyjny sposób. Kamera wraz z nim, krok po kroku, uczestniczy w eksploracji nieznanych dotąd człowiekowi przestrzeni, które coraz bardziej stawiają opór delikatnej ludzkiej materii” – czytamy na oficjalnej stronie filmu (LINK).
“Siedem lat temu, siedem kilo temu, za siedmioma górami i siedmioma lasami odsłoniłem otwór nieznanej światu jaskini. Hardo stawiała opór ciasnotami i zawaliskami, więc stosownie ją ochrzciłem. Spodziewałem się po tej grocie wielu dziwów i nie zawiodła. Ale że do Sundance na konkurs pojedzie, to mi się nie wyświetliło nawet w najbarwniejszych halucynacjach po zakopianinie” – łapie się za głowę Wojciech Kuczok (cytat za stroną Chodźmy w Góry).
Obraz nosi tytuł Harda, w wersji angielskiej: The Tough.
Komplikacje zdrowotne sprawiły, że nie mogłem uczestniczyć w eksploracji głębokich partii tej jaskini, ale jako jeden z członków 4-osobowego zespołu, który odsłonił otwór i po raz pierwszy wszedł do środka (LINK), kibicuję filmowi. Ines i Mikołaj też kibicują.
Wywiad z reżyserem: LINK
Zestawienie prezentowanych na przełomie stycznia i lutego 2019 festiwalowych tytułów: LINK
Z tej okazji wydobywamy z archiwum niepublikowaną nigdy wcześniej, filmową impresję z IV Święta Kopaczki (LINK). Występują w niej między innymi bohaterowie filmu Marcina Polara, Rafał i Jarek (na zdjęciu powyżej):
Fotosy pochodzą od Autorów filmu i zostały wykorzystane za ich zgodą.